مبانی فهم متون دینی از نگاه مکتب تفکیک
نویسندگان
چکیده
نظریات مکتب تفکیک در باب معرفت دینی و چگونگی فهم متون وحیانی مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در بخش نخست مقاله ابتدا تفسیر پیشینیان مکتب تفکیک از عقل را توضیح می دهد سپس به مبنای تفسیر فوق اشاره کرده آن را مادی دانستن نفس و مجرد دانستن عقل معرفی می کند .در ادامه به پیامد این نظریه در ایجاد دو نوع معرفت بشری و وحیانی و تضاد آنها در منشأ، روش، قلمرو و نتایج می پردازد. توقف تلاش علمی و عملی برای کسب معرفت، خدامحوری و حکومت عادهاللَّه در کسب معرفت و فهم وحی با بساطت ذهنی و در خلاء علمی به عنوان ویژگی های دیگر مکتب تفکیک در باب معرفت دینی مورد بحث قرار گرفته است. در پایان این بخش، نویسنده نقدهایی را در قالب نُه مطلب بیان کرده است. بخش دوم مقاله مربوط به بررسی دیدگاه نوتفکیکیان درباره مبانی فهم قرآن است. در این بخش نخست تفاوتها و همانندی های نظریات پیشینیان و پسینیان مکتب تفکیک مطرح گردیده سپس عقل فطری و مشخصه های آن از نگاه نوتفکیکیان بررسی شده و امور زیر با عنوان ویژگی ها بیان شده است: 1 - مراجعه مستقیم به وحی، 2 - نظام ناپذیری عقل فطری، 3 - معرفت ذات به ذات، 4 - تعقل وحیانی، 5 - عمیق بودن و 6 - نفی فلسفه ها. در ادامه نویسنده به دوگانگی اجتهاد در اعتقادات و احکام از نگاه نوتفکیکیان اشاره کرده و اثر آن را تأسیس دو اصل در اجتهاد معرفی می کند یکی تعقل و دیگر استناد به ظواهر متون دینی و در پایان به نقد این دیدگاه پرداخته پنج نکته را بیان می کند.
منابع مشابه
مبانى فهم متون دینى از نگاه مکتب تفکیک
نظریات مکتب تفکیک در باب معرفت دینى و چگونگى فهم متون وحیانى مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده در بخش نخست مقاله ابتدا تفسیر پیشینیان مکتب تفکیک از عقل را توضیح مىدهد سپس به مبناى تفسیر فوق اشاره کرده آن را مادى دانستن نفس و مجرد دانستن عقل معرفى مىکند .در ادامه به پیامد این نظریه در ایجاد دو نوع معرفت بشرى و وحیانى و تضاد آنها در منشأ، روش، قلمرو و نتایج مىپردازد. توقف تلاش علمى و عملى بر...
متن کاملفهم پذیری متون دینی از دیدگاه اصولیان
متون دینی به متون آیات قرآن کریم و احادیث معصومان تقسیم می شود. عده ای از اصولیان در فهم پذیری متون مذکور اختلاف و نظریه های مختلفی را در آن طرح کرده اند. هر چند بحث این گروه از اصولیان در متون دینی هم صغروی و هم کبروی است، تحقیق حاضر به بحث کبروی مربوط می شود. مقصود از بحث صغروی، معناداری و از بحث کبروی، فهم پذیری متون فوق است. اصولیان نظریه های مختلفی را در تفصیل فهم پذیری متون دینی ارائه داد...
متن کاملمبانی فهم حکمت دینی در گفتمان مولوی
مولوی معارف دینی و آسمانی را حکمت دینی نامیده است. دین نه تنها از نظر او معرفت است بلکه معرفتی محکم، استوار و بیرقیب است. حکمت دینی از نظر مولوی، حکمت متعالیهای است که در پی تبیین و ارائه راهکارهای تعالی معنوی انسان است. دیگر حکمتها، حکمتهای دنیوی هستند و وظیفه تبیین معاش و مناسبات این جهانی را بر عهده دارند. مولوی حلقه واسط بین انسان و حکمت دینی را نیستیشناسی، هستیشناسی و متنشناسی میدا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۶، شماره ۲۱-۲۲، صفحات ۲۳۶-۲۶۹
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023